spadek

Pomoc starosty

Spadek – przyjęcie i odrzucenie

Kwestie spadkowe dotyczą każdego nas. Prędzej, czy później albo ktoś będzie dziedziczył po nas, albo my po kimś. Warto zatem wiedzieć kiedy nabywa się do prawo do spadku, jak spadek przyjąć, a kiedy go odrzucić. Dzisiejszy wpis ma więc przybliżyć zasady rządzące sprawamispadkowymi.

Nabycie spadku

Chwilą nabycia spadku jest chwila jego otwarcia, tj. moment śmierci spadkodawcy. Postępowanie o stwierdzenia nabycia spadku ma jedynie potwierdzić, kto dziedziczy po kim i w jakiej części. Zgodnie z art. 1012 Kodeksu cywilnego, spadkobierca może podjąć następujące działania:

• przyjąć spadek wprost, tj. wraz z długami spadkowymi,

• przyjąć spadek z dobrodziejstwem inwentarza, tj. przyjąć z ograniczeniem odpowiedzialności za długi spadkowe,

• odrzucić spadek.

Z tym ostatnim rozwiązaniem spotykamy się na ogół wówczas, gdy wiemy, że spadek to niemal same długi. Dotyczy to także sytuacji, gdy wysokość długów spadkowych przewyższa wartość innych składników. Odrzucenie spadku powoduje, że nie dziedziczymy po zmarłym. Ustawa przyjmuje, że traktowani jesteśmy tak, jakbyśmy nie dożyli śmierci spadkodawcy.

Odrzucić spadek można zarówno przed sądem, jaki i notariuszem. Trzeba jednak pamiętać, że oświadczenie takie jest nieodwołalne.

Oświadczenie o odrzuceniu spadku

Oświadczenie o odrzuceniu (i przyjęciu) spadku może złożyć tylko osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych. Co to oznacza w praktyce? Że oświadczenia nie złoży małoletnie dziecko, ani też osoba ubezwłasnowolniona całkowicie lub częściowo. Za takie osoby oświadczenie musi złożyć przedstawiciel ustawowy. Wymaga to jednak zgody sądu opiekuńczego. Z taką zgoda należy wystąpić do właściwego miejscowo sądu rejonowego.

Najważniejsze, o czym należy pamiętać to termin. Przyjąć lub odrzucić spadek można w terminie 6 miesięcy od momentu, kiedy dowiedzieliśmy się o tytule do spadku. Co jednak, gdy takiego oświadczenia nie złożono w określonym terminie? Dochodzi do dziedziczenia z dobrodziejstwem inwentarza. Oznacza to, że spadkobierca nie odziedziczy długów spadkowych, ale jeśli te długi przewyższają schedę spadkową – spadkobierca nie dziedziczy niczego.

Uchylenie od skutków oświadczenia o przyjęciu bądź odrzuceniu spadku

Oświadczenie o odrzuceniu bądź przyjęciu spadku – jak każde inne oświadczenie – podlega przepisom o tzw. wadach oświadczenia woli. Oświadczenie może być bowiem złożone w błędnym przekonaniu co do pewnych okoliczności lub pod wpływem groźby lub podstępu. Oświadczeniem nieważnym będzie takie, które złożone zostało przez osobę znajdującą się w stanie wyłączającym świadome albo swobodne powzięcie decyzji.

Wówczas od skutków oświadczenia woli można się uchylić składając stosowne oświadczenie. Niemniej uprawnienie takie wygasa po roku od momentu, w którym dowiedzieliśmy się o błędzie.

Adwokat Mikołaj Jarosiński, adwokat rozwodowy, prawnik, adwokat Tychy, adwokat Mikołów,

adwokat Śląsk, adwokat sprawy karne, podział majątku wspólnego, alimenty, prawo transportowe, spedycja, praw budowlane.